Romantikus várromok, nemesi kastélyok, jellegzetes gótikus templomok, ezer métert meghaladó bércek, dimbes-dombos tájak és a jó palócok – ez jut először eszünkbe a képzeletbeli Gömörország hallatán. „Olyan, mint Magyarország kicsiben” – írta Petőfi Sándor 1845-ben Úti jegyzeteiben, rajta kívül azonban mások is szívesen említették e jelzővel Gömört.

Hasonló elhatározásból alakult meg 2017-ben a „CoolTour.sk" elnevezésű turisztikai vállalkozás, amely idén indította be a leginkább magyar ajkú célközösség számára kínált kirándulási, kulturális, sportolási, történelmi, gyermek- és ifjúságnevelési, művészeti és egyéb más turizmussal foglalkozó szolgáltatásait a történelmi Felvidéken.

A cég kiötlője és vezetője két ambiciózus, fiatal gömöri vállalkozó, Csúsz Balázs (40) és Varga Gábor (37), akik pozitív jövőképet és számtalan lehetőséget látnak e merész kezdeményezésben. Mindketten Rimaszombatban élnek, Balázs vegyészmérnökként évekig kísérleti gyógyszerek tesztelésével foglalkozott, Gábor közgazdászként pedig több mint tíz éve sikeres pénzügyi vállalkozó. Ami közös bennük: az erős lokálpatriotizmus, a természet iránti rajongás és a cserkészet.

Szinte gyermekkorotoktól ismeritek egymást. Honnan jött az ötlet egy turisztikai cég megalapításához?

Balázs: – Legelőször 2016 őszén fogalmazódott meg az ötlet, ekkor hagytam ott végleg a gyógyszeripart. Valami újra vágytam, s mivel mindig közel állt hozzám a természet, a túrázás, innen jött az ötlet, hogy turizmussal foglalkozzak. Cserkészmúltunkból adódik, hogy szervezési dolgokkal, csoportvezetéssel nincsenek problémáink, tudunk reagálni mindenféle váratlan helyzetre, és ez nagy előny.

Gábor: – A pénzügyi vállalkozásom már beindult, emellett szerettem volna olyan dolgot találni, ami lelkileg kitölt, egyben Gömört és a Felvidéket is tudom vele támogatni. Megtetszett Balázs ötlete, bennem is bujkált ez a dolog, hiszen a cserkészetből rengeteg tapasztalatunk van, amit lehet kamatoztatni a vállalkozásban.

Több tucat tábor, többnapos tanyázás, rendezvény megszervezése logisztikailag eléggé nagy odafigyelést igényel, mind a gyermekprogramok kidolgozása, mind a biztonságra való odafigyelés. Onnantól kezdve már karöltve folytattuk a megvalósításához vezető utat.

Mi a cég fő profilja, és kik a célközönség?

Balázs: – Egy cserkész mindig a természetben túrázik, gyalogol. Másztunk sziklát, részt vettünk vízitúrán, kerékpártúrát is szerveztünk – innen alakult ki a fő profilunk, hogy ezt mi mind kipróbálhattuk gyermekkorunkban, személyes tapasztalatok, saját élményeink fűződnek hozzá.  Egyelőre belföldi turizmussal foglalkozunk. Elsősorban bemutatjuk szűkebb hazánk, Gömör, s szomszédos vármegyéinek értékeit, mert annyira gazdag természeti kincsekben és történelmi emlékekben, hogy ezt mindenkinek látnia kellene.

Gábor: – Másodsorban pedig az egész Felvidék s annak rejtett természeti és kulturális gazdagsága, ami mind a léleknek, mind a szemnek pihenést és sportolási lehetőséget nyújt. Van mit mutatnunk, s azt nagyon szívesen megmutatjuk elsősorban a magyarországi ideutazóknak, akik magyar ajkúak és nyelvi akadályok miatt nem igazán tudnak érvényesülni Szlovákiában. De gyakorlatilag bárki, aki szereti a természetet, a történelmet, az irodalmat, a sportot, minden korosztályhoz tudunk alkalmazkodni, s bárkinek tudunk mit fölkínálni. Nincsenek korlátok. Ha hosszú távlatokban gondolkodunk, mint utazási iroda a jövőre nézve nyitottak vagyunk a szomszédos országok irányba is, legyen az akár Csehország, akár Lengyelország – ha valaki a lengyel Tátrára kíváncsi, vagy egy prágai sörözésre szeretne elmenni, az elől sem vagyunk elzárkózva.

Az érdeklődők bakancstúrák, vízitúrák, kerékpározás, barlangtúrák, rendhagyó osztálykirándulások és a már sokat emlegetett gömöri barangolások közül válogathatnak. Mi mindent takar egy-egy kirándulás?

Gábor: – A bakancstúrákon belül elsősorban Szlovákia nemzeti parkjait, karsztjait, tájvédelmi egységeit javasoljuk megnézni. Ha vesszük a vízitúrákat, mind Gömörben és azon kívül is vannak olyan tavak vagy folyók, amik ritkán vannak hajózva. Legyen szó vadvízi evezésről, raftingról, folyami kenuzásról vagy nyugodtabb tutajozásról, bármelyikre kínálunk lehetőséget. A kerékpárturizmust illetően Szlovákiában mintegy 13 ezer kilométer hosszú kerékpárút várja az idelátogatókat, nem utolsósorban pedig számos, akár a világörökség listájára felkerült barlang látogatását is meg tudjuk szervezni. Eléggé sokrétű a lehetőség. Kiemelt célcsoport a diákság, rendhagyó interaktív programokkal tarkított osztálykirándulások szervezését egyaránt vállaljuk. Fontos kiemelnem, hogy a Határtalanul programba is aktívan bekapcsolódtunk. Nem feledkezünk meg az extrémebb sportokat kedvelőkről sem, számukra falmászást, sziklamászást, magashegyi gerinctúrát vagy jégmászást is tudunk kínálni.

Balázs: – Autóbuszos kirándulások esetében elsősorban olyan körutakra gondoltunk, akár tematikus egységekre is bontva, amelyek a Felvidék egyes nevezetességeit mutatják be.

Például ha jönne egy csoport, amely Tompa Mihályra vonatkozó emlékhelyek után érdeklődik, ennek állomásait Kelemértől Rimaszombatig meg tudjuk szervezni, vagy a Rima völgyén végigjárni a Szent László-legendákat ábrázoló freskókat, de akár a kincses bányavárosok meglátogatására vagy hazánk neves, műemlékvédelem alatt álló történelmi várainak és kastélyainak a bebarangolására is van mód.

Gömör és a Felvidék számára milyen előnyökkel járna e kezdeményezés? Akár úgy is kérdezhetném: mennyire eladható a piacon e régió és ország mint úti cél?

Balázs: – Csak párat megemlítek: a Felvidéken született királyaink és fejedelmeink számában igazán gazdag a múltunk, de vehetném akár az irodalom nagyjait is – Mikszáth, Jókai, Madách, Márai, Tompa –, akik szintén e földön születtek és nevelkedtek. De ha csak Gömört nézem is, itt van pl. Szlovákia legmagasabban fekvő vára, Murány. Olyan természeti ritkaságok vannak itt, mint az UNESCO részét képező Gömör–Tornai-karszt barlangjai, több százezer éves tűzhányók vagy a kevésbé ismert Mellétei óceán, ami a geológusok számára igazi kuriózum. A szomszédos Nógrádba menet, álljunk meg Somoskőn a bazaltvízesésnél, vagy ott van Fülek vára, tőle nem messze pedig az ipolytarnóci ősleletek. Az összes égtáj irányában annyi érdekesség van szülőföldünkön, hogy aki erre nem kíváncsi, és nem tetszik neki, nem tudom, hogy mit szeretne látni az életben.

Gábor: – Van mit megmutatni szűkebb hazánkból, mind a szemnek, mind a szájnak. Az ízeket, amik a Felvidéken vannak, sehol máshol nem tapasztalhatja meg az ember, az ékes palóc tájszólás sincs máshol. Gömörről és szomszédos vármegyéiről – annak ellenére, hogy mennyi gazdagságot kínálnak – az emberek egyszerűen nem tudnak, s nincs olyan szlovákiai cég, amely ezt fölkínálná. Tudjuk, hogy Gömör a Felvidéken, sajnos, a legnagyobb szegénységgel küzdő régió, s a turizmusból profitálhatnának az itt élő kisiparosok, tudományos szakemberek, régi mesterségek művelői. Amit mi meg akarunk mutatni, az számukra is fejlődést, elismerést hozna, plusz anyagi forrásokat jelentene. Legyen szó borászokról, kovácsokról, hobbigyűjtőkről, de akár a hangulatos tájházakra, panziókra, szállodákra, éttermekre is lehetne építeni, melyek többnyire családi vállalkozásokként működnek. A célunk, hogy ha valaki a Felvidékre szeretne jönni, az első gondolat a fejében a „CoolTour.sk“ legyen, ami egy olyan cég, melynek nevét az emberek szívesen adják át szájról szájra, mert olyanok vezetik, akik szívvel-lélekkel végzik munkájukat.

Hol találkozhatnak veletek az érdeklődők, és egyáltalán: mitől vagytok másak?

Gábor: – Másak annyira nem, talán inkább csak különbek vagyunk, hiszen amint említettük, amit kínálunk, ezeken már átmentünk, többségét mai napig aktívan űzzük. Nem az a cég vagyunk, amely megszervez valamit, és rábízza egy harmadik személyre, hanem mi magunk törődünk az ügyfelekkel, és mi magunk visszük el őket. Tőlünk azt kapják az emberek, amit mi látunk a Felvidékben, Gömörben, rajtunk keresztül, a mi szemüvegünkön át lássák meg azt, amit mi szeretünk ebben az országban, megyében. Többféle módon igyekszünk magunkat láthatóvá tenni: megtalálhatnak bennünket a Facebook-oldalunkon, folyamatban van a szlovák–magyar–angol nyelvű weboldalunknak beindítása is. A reklámanyagban készülőben van még egy promóciós videó, ezenkívül folyamatosan terjesztjük kétnyelvű szórólapjainkat az iskolákban, múzeumokban, turisztikai-információs központokban.

Balázs: – Mi nem kínálunk tengerparti nyaralásokat. Erős bennünk a szülőföld iránti kötődés, büszkék vagyunk, hogy gömöriek vagyunk. Szeretnénk, ha nem is felvirágoztatni, de megismertetni az emberekkel eme táj, ezen ország szépségeit. Célközönségünk az összmagyarság, érkezzen bárhonnan az a magyar ember.

Akár a szlovák ajkúaknak is szívesen megmutatjuk a Felvidék magyar vonatkozású érdekességeit, amikről alig vagy pedig semmit nem tudnak, sőt akár elvisszük őket Magyarországra egy gasztrotúrára.

Mik a jövőbeli terveitek?

Balázs: – Ma már vannak saját sporteszközeink – kajakok, kenu, hegymászó fölszerelések –, de a közeljövőben egy 8-10 fős mikrobuszt szeretnénk beszerezni. Most még csak online működünk, de szívesen bővítenénk a vállalkozást az egész Kárpát-medencére, saját bázissal, saját csapattal. Bár idegenvezetőként mindketten hivatalosan is kalauzolhatunk csoportokat, de Gábor ezenkívül egy kétéves sziklamászó- és hegyivezető-kurzust szeretne elvégezni, én pedig idén abszolváltam a vízivezető-képző cserkésztábort. Én inkább a vízi vonalon megyek, Gábor a hegymászó vonalon, de mindketten arra törekszünk, hogy a jövőben ne legyen szükség külső segítséget bevonni egy-egy extrémebb túra szervezésénél.

Gábor: – A fő cél, hogy mi ketten már kevesek legyünk minden igénynek megfelelni. Egy családias légkörű kőirodát el tudnék képzelni, a háttérben a saját felszerelésünkkel. Ha tíz évre előre gondolunk, akkor már legalább két mikrobusz be legyen állítva az udvarba, egy rendes csapattal. Az iroda falán lesz egy hatalmas térkép, amelyen ki lesznek tűzve azok az úti célok, ahol megfordultunk, legyen az akár a világ túlsó végén, körbe a falon pedig fölaggatva azok a képek, ahová még el szeretnénk jutni. Úgyhogy én el tudom képzelni egy impérium kialakítását, mint ahogy egy ilyen, nagyon kellemes beszélgetést lefolytatni arról, hogy milyen is volt az elmúlt 15 év.