Túrázás télen! Sokakat vonz a téli táj, és a mínuszokban is túrázni indulnak. Ahhoz, hogy a téli túra minden percét élvezzük, nem árt felkészülni: illik pár szabályt betartani és túraeszközöket magunkkal vinni. Az érsekújvári Cserepes Erika hobbitúrázó, aki télen is szeret a természetben aludni – azaz bivakolni. Hogyan élvezhetjük ki a téli táj szépségét: ebben ad tanácsot.

A bivakolás francia eredetű szó, és kényszerű kint alvást jelenti. A bivakolás mára szabadidős sporttá fejlődött. Bizonyára nem a legnépszerűbb elfoglaltság a fagyos éjszakában való kint alvás, mégis sokan űzik. Következzenek Cserepes Erika bivakoló tanácsai.

Túrázás a hegyekben!

Mielőtt túrázni indulnánk a hegyekbe, legyünk felkészültek. Tájékozódjunk az időjárásról, az esetleges lavinaveszélyről a hegyi mentőszolgálat oldalán: www.hzs.sk. A hegyimentők sokszor épp amiatt vannak bevetésen, mert a turista könnyelműen indul útnak. Továbbá a vonatkozó nemzeti parkok honlapját is mindig nézzük meg, nincs-e valamelyik túraösvény lezárva, illetve olvassuk el a szabályzatot.

A turistautak jelzéseiről a helyi turistaszervezet gondoskodik. Vannak kiváló jelzésű útvonalak, de olyanok is akadnak, ahol nincsenek megjelölve az ösvények, ami télen gondot okozhat. Ezért fontosak lehetnek az okoskészülékek helymeghatározói: jól láthatjuk, hol is tartózkodunk éppen. Bár nem árt, ha papírtérképek segítségével is tudunk tájékozódni. Tudatosítsuk, hogy téli körülmények között ugyanazt az útvonalat sokkal tovább tart megtenni, mint nyáron.

Akit komolyan érdekel a turisztika, azoknak a Szlovák Magashegyi Turisztikai Egyesület nyári és téli magashegyi hegymászótanfolyamait ajánljuk. Érdemes elvégezni, mert sok hasznos információra, sőt, némi gyakorlatra is szert tehetünk. Itt megtanulhatjuk az egyes túraeszközök – a hágóvas, jégcsákány – szakszerű használatát (megelőzvén a baleseteket). A kurzust követően a hegyi vezetővel olyan túrára is elmehetünk, ahova tanfolyam nélkül el sem juthatnánk.

Túrázáskor nem mindegy, hogy ki lesz a túratársunk – és itt nem számít, hogy egynapos vagy akár egész hétvégés kirándulásra indulunk. Kezdő túrázók számára hasznos lehet egy tapasztalt társ, aki mellett nagyobb biztonságban érezhetik magukat – és aki praktikus tanácsokkal látja el őket. Fontos, hogy motiváljuk egymást, jó kis csapatatot alkotva: ehhez pedig elengedhetetlen a hasonló mentalitás és gondolkodás. Így, ha bármi öröm vagy baj ér bennünket, azt a másikkal megoszthatjuk, illetve egymást kisegíthetjük.

Menedékházak

Szlovákiában rengeteg ingyenes menedékház található, ahol az éjszakát is eltölthetjük. Ezeket a menedékházakat sokan lelkesedésből, önszántukból újítják fel és tartják rendben. Viszont ne számítsunk ötcsillagos kényelemre! A menedékházak felszereltsége változó, van, ahol emeletes ágyak vannak, máshol csak matracok találhatók, esetleg a büfében meleg teát ihatunk.

Az önkéntes karbantartók gondoskodnak tűzifáról, nemegyszer filteres teát, kávét, cukrot is hagynak a házikóban. A legtöbb hely igen hangulatos. Olyan menedékház is akad, ahol a kis, fűtetlen helyiségben csak ketten-hárman férnek el a talajon fekve. Így ha többnapos téli túrára indulunk, számoljunk azzal, hogy a menedékház előtt fogunk éjszakázni. A nemzeti parkokban hivatalosan csak a menedékházakban és azok környékén lehet aludni vagy sátrat verni.

Vannak nemzeti parkok, ahol a menedékháztól 50 – 100 méter távolságban még szabad aludni, máshol szigorúan tilos. A tájékozódásra és a menedékházak feltérképezésére kiváló a mapy.cz illetve a mapy.hiking.sk online térkép, vagy például a Locus applikáció letöltött offline változata.

A Magas-Tátrában biztonsági okokból télen több útvonalat is lezárnak a nemzeti park munkatársai, míg a lengyel oldalon semmilyen korlátozás nincs. A lezárásokat ne vegyük félvállról!

Felszerelés túrázáshoz

Túrázásra mindig vigyünk magunkkal elegendő élelmet és folyadékot. Kint alvás során a magunkkal vitt élelmet sose hagyjuk a hátizsákunkban, mindig akasszuk fel egy távolabb eső, magasabb helyre. Nem kell a vadon élő állatokat megkísérteni a finom falatok ígéretével!

A magunkkal vitt víz egy idő után lehűl, és könnyen befagyhat. A termoszban lévő meleg italunk se bírja ki a végtelenségig. Az ivózsák igen praktikus – hiszen a nagy hátizsákot nem szükséges minden folyadékbevitelnél levenni –, de télen számolni kell azzal, hogy a csőben maradt víz könnyen befagyhat. A kulacsot érdemes a hátizsákban a ruhák közé tenni (természetesen ellenőrizzük, hogy nem csepeg-e). Ha elfogy a vizünk, nem biztos, hogy forrásvízhez jutunk. Marad a hó felolvasztása, amihez kempinges minigáztűzhelyre van szükség. A hóból ásványmentes, úgymond, desztillált vizet nyerünk: ez azonban a szervezetet nem hidratálja kellőképpen. Ezt a hiányosságot ásványi anyagokat tartalmazó pezsgőtablettával lehet pótolni – a vizet mindig forraljuk fel hozzá.

Cserepes Erika

Érdemes hágóvasat vinni magunkkal, ezt a cipőre kell felszerelni, ami az esetleges jegesedéskor megvéd minket a csúszástól. A lábszárunkra csatolható vízlepergető kamásli megakadályozza, hogy a hó a cipőnkbe jusson, illetve, hogy a nadrágunk szára átázzon. Fejlámpa is fontos, hiszen korán sötétedik. Sokkal jobb, mint egy zseblámpa, mert a kezünk így szabad. Mindig legyen nálunk pótelem! A technikai kütyük a hidegben hamarabb lemerülnek. Ezért napközben ezeket mindig a kabátunk vagy a ruházatunk belső zsebében tároljuk. A kint alvás során pedig éjszakára a hálózsákunkban tároljuk a telefont, a helymeghatározót és a fejlámpát is. Hasznos kiegészítő a külső akkumulátor (powerbank), már ha többnapos túrára készülünk.

A túrabot is igen jó szolgálatot tesz, amikor nehéz hátizsákkal indulunk útnak. Segít az egyensúly megtartásában, általa biztosabban és könnyebben mozgunk.

Ruházat és hálózsák

A cipőt érdemes bejáratni, mielőtt hosszabb túrára készülünk. Ugyanígy a hátizsákot is érdemes kipróbálni egynapos túra alkalmával, hogy megtudjuk, kényelmes-e. Mindig rétegezve öltözködjünk. Jó, ha könnyen száradó sportruházatot választunk. Emellett legyen mindig váltóruhánk, hogy tudjunk szárazba öltözni, ha átizzadtuk a rajtunk lévőt. Ha kint alszunk, akkor húzzunk a fejünkre sapkát, ugyanis a legtöbb hőt a fejünkön keresztül adjuk le. Továbbá húzzunk a kezünkre egy vékonyabb kesztyűt, és lábunkra egy vastagabb, de laza zoknit. Mindezeket alváshoz, mert a szervezet a belső szervek védelme céljából csökkenti a végtagok vérellátását, és ettől fázhat a lábunk és a kezünk.

A hálózsák paramétereinél mindig a komforthőt kell nézni. Tudatosítani kell, hogy a hálózsák maga nem fűt, csak megőrzi a test melegét, és szigetel. Mindig a méretünkhöz és alkatunkhoz megfelelő hálózsákot válasszunk. Ma már a nők számára kifejezetten női hálózsákokat is gyártanak itt nem a szín a lényeg, hanem a praktikusság, ugyanis ezek rövidebbek, szűkebbek. Ha hálózsákunk túl nagy méretű, abban fázni fogunk, mert a testünk nem bírja kifűteni a nagy belső teret.

(Fotók: Cserepes Erika)

A hálózsák elengedhetetlen „társa” a derékalj, ugyanis ez jelenti a szigetelőréteget köztünk és a talaj közt. Ideális a felfújható típus, ami talajon fekve kellő kényelmet nyújt – de az összehajtható és feltekerhető, polietilén habból készült változatok is kiválóak. Amennyiben a havon fekve úgy ébredünk, hogy horpadás és víztócsa van alattunk, akkor nem megfelelő a szigetelés – testünk hője egyszerűen kisugárzott, és felolvasztotta a havat. A ponyva tökéletes sátor helyett: ruhaszárító kötéllel szükség esetén A alakú sátrat, illetve szélárnyékos helyet készíthetünk belőle.

Végül, de nem utolsósorban: mindig tartsuk szem előtt a biztonságunkat, a magunkét és társainkét egyaránt. Legyünk tisztában a képességeinkkel, és ne becsüljük alá a természet erejét, az időjárás szeszélyeit.

Ne szégyelljünk visszafordulni, ha hirtelen rosszra fordul az idő. Egy tapasztalt túrázó is könnyen utat téveszthet, ha hirtelen olyan ködben találja magát, hogy az orráig sem lát. A telefonunkba pedig mentsük el a hegyimentők számát (Szlovákiában 18 300), valamint kössünk biztosítást akár 1-1 napra is, míg a hegyekben tartózkodunk. (Még több információt és hasznos tippet lehet olvasni a tulelniatermeszetben.blog.hu oldalon.)