A Húrhegy – nevével ellentétben – nem hegy, hanem völgy.

Szülőfalum, Palást közelében található. Az erdészháztól rögös kis utacska visz minket a völgy szívébe, a Litva patak mentén. Keletnek húzódik a drénói hegyoldal, északra pedig a Felatya és a Szoros: és ahol ezek találkoznak, ott van a Húrhegy.

Gyerekkoromban a drénói barlangokban mindig a régi civilizációk nyomait kutattam. (Talán ezért is érdekel a régészkedés.) A kitartó túrázó Csábrág váráig megannyi védett fajjal találkozhat, mint a havasi cincér, a rablópille, a vízisikló, a foltos szalamandra, a csendben járónak pedig megmutatkoznak a dámszarvasok, a gímszarvasok és a muflonok (nem ritkán albínót is láthatunk). A meleg vizű források télen sem fagynak be, pedig tavaly mínusz 30 fokot is mértünk.

Kicsi korom óta a nyár azt jelentette, hogy a csemadokosokkal a völgyben fogunk sátorozni. Sokáig ez volt a nyár fénypontja! Egész nap csak játszottunk, golyós gabonapelyhet ettünk, este pedig tábortüzet raktunk. Ha a kántort jókedvében találtuk, még a szintetizátorát is előhúzta, és aznap zenétől zengett a völgy. Reggel a napocska ébresztett, vagy éppen éhes róka kaparta a sátor oldalát.

Gyermekként itt hamar megtanultam, hogy akár egész nap lehet horgászni, és igenis, a patak a legjobb fürdőhely, a bögölycsípés katonadolog, reggel és eső után tilos a sátor oldalához nyúlni, a hangyákkal pedig meg kell barátkozni. Plusz, hogy a röplabdapálya két bandzsa fa közt kihúzott madzagból is felépíthető – és mindenki egy nagy család.

Pár éve gátat akartak építeni a völgybe, az erdészháztól húzódott volna a drénói hegyoldalig. Szerencsére a tiltakozástól megijedtek az illetékesek, így minden maradt a régiben. Itt tanultam meg, hogy az állatok, a növények és a gombák iránt tisztelettel kell lennünk!

Farkasalmalepke (Zerynthia polyxena). Védett rovar, lepke. Nevét a hernyó tápnövényeiről kapta.

Pannon gyík (Ablepharus kitaibelii). Védett hüllő, eszmei értéke 1280 €.

Foltos szalamandra (Salamandra salamandra). Védett kétéltű. Bőre enyhén mérgező. Akár 50 évig is élhet.

Európai muflon (Ovis aries orientalis). A kecskeformák alcsaládjába tartozik, vadjuh.

Fekete gólya (Ciconia nigra). Fokozottan védett madár. Eszmei értéke hatalmas.

Havasi cincér (Rosalia alpina). Védett rovar, bogár. Közép-Európában már sok helyen kipusztult.

Dámszarvas (Dama dama). Jellemző szarvasféle. Termetileg kisebb, mint egy gímszarvas, de nagyobb, mint egy őz.

Keleti rablópille (Libelliodes macaronius). Rovar, se nem lepke,  se nem szitakötő. Védett, eszmei értéke 230 €.